تکنیک های عملیات روانی در حوزه ی رسانه و خبر
بعضی مواقع وقتی وارد یک سایت خبری می شویم و یا یک روزنامه ای را مطالعه می کنیم ، در صورتی که برای اولین باری است که آن را بازدید می کنیم شاید سوال های متفاوتی برایمان پیش بیاید .
مثلا آیا خط و ربط این سایت و یا روزنامه همان است که ما مد نظر داریم؟
آیا می شود به مطالب این سایت یا روزنامه اعتماد کرد ؟
از کجا بفهمیم این سایت یا روزنامه و یا رسانه با خبر هایش موجب انحراف فکری و بینشی ما نمی شود؟
اصلا این سایت متعلق به کدام شخصیت سیاسی است ؟
و بسیاری از سوالات دیگر
حال چه باید کرد
اگر شما هم روزانه وقت خود را صرف مطالعه سایت های خبری یا روزنامه ها می کنید، مخصوصا اگر اهل مقایسه صفحه نخست روزنامه ها هستید پیشنهاد می کنم این کتاب را مطالعه کنید .
بخشی از مقدمه کتاب:
مباحث جنگ نرم در دو حوزهی ذهنی (مهندسی پندار) و عینی (مهندسی رفتار) و در سه سطح استراتژی (هدف)، تاکتیک (راه) و تکنیک (روش) قابل بررسی است. توضیح آنکه کارکرد رسانه و خبر این است که ابتدا با تأثیرگذاری بر ذهن افراد و انگاره سازی، تفکر را شکل داده و در حوادثی که قابلیت به فعلیت رساندن آن و تبدیل ذهنیت (نظر) به عینیت (عمل) را دارد، رفتار را سازماندهی میکند؛ همچنانکه انتخاباتهای مختلف در کشورهای هدف را باید محمل اصلی این ظرفیت سازی دانست.
چنانچه 198 فرمول کنش خشونت پرهیز جین شارپ معطوف به این حوزه (سازماندهی رفتار) است و جالب آنکه هماکنون در حوزهی جنگ نرم، اغلب کتب، جزوات و سخنرانیها اگر معطوف به صَرف فعل بصیرت و امور کلی و غیر کاربردی نباشد، تنها ناظر به رویکرد عینی (تکنیکهای براندازی) است و در رویکرد ذهنی (تکنیکهای عملیات روانی) بیشتر به مسائلی چون سینما پرداخته میشود تا مبحث رسانه و خبر.
در این خصوص همانطور که میدانیم هرچند سینما نقشی اساسی در مقولهی جنگ نرم دارد اما کارکرد آن -به دلایلی چون پروسهی طولانی ساخت و عدم پرداخت مستقیم به مسائل روز- تنها معطوف به زیر ساختهای فکری است و در پروژهی براندازی نرم، به دلیل عدم توان ایجاد کنش واکنشهای سریع، کاربرد چندانی ندارد.
از این روی در این نوشتار 88 تکنیک عملیات روانیِ مورد استفاده در حوزهی رسانه و خبر ارائه و تشریح شده که نامگذاری آن با رعایت اصل تبادر صورت گرفته است؛ به نحوی که با سنجش چیستی یک تکنیک، بدون التزام به استعمال اسامی انتخابی اندیشمندان غربی، آنچه بیش از همه مخاطب را از یک کلمه به مفهوم آن میرساند، انتخاب گشته و از این روست که از استفاده از عباراتی چون «سیب زمینی داغ» پرهیز شده و این به جز مواردی است که اساساً از دید متخصصین داخلی و خارجی این حوزه مغفول مانده که نگارنده بر اساس واقعیتهای موجود، آن تعداد را نیز -که اکثریت قریب به اتفاق (بیش از 70%) تکنیکهای ارائه شده را در بر میگیرد- احصاء و تئوریزه نموده است.
با این توضیح آنچه محتوای این کتاب را تشکیل داده، برآیند همان موضوعی است که در دنیا از آن با عنوان پروپاگاندا نام برده میشود که در اینجا علاوه بر بیان ترفندهای خبری، پانزده راهکار عینی و عملی مقابله و مصونیت در برابر آن نیز ذکر شده تا مطلب، فراتر از بحثهای نظری، ابزاری برای استفاده و به کار گیری اصول را توسط مخاطب فراهم آورده باشد.
lمشخصات کتاب:
نویسنده: توسط احمد قدیری ابیانه
چاپ :دانش یاران ایران
تماس: 09194265596
توضیح :
در این کتاب با موضوعات ذیل آشنا می شوید :
1. اهمیت و انواع رسانه
2. تبار شناسی رسانه ها
3. خبر و تحلیل آن
4.ترفند ها و تکنیک های روانی (مهم)
5. راهکارهای مقابله با ترفند های روانی
در آخر: من فروشنده نیستم و خود کتاب رو مطالعه کردم و احساس می کنم برای برو بچ مجازی کتابی لازم است. یا علی